Popis
Vážení občané města Líbeznice,
zdravím vás a na základě výzvy na webových stránkách obce přijít s nějakým návrhem se chci vyjádřit z pohledu řidiče k dopravní situaci. V současné době křižovatka ulice Zdibská a Mělnická svým příčným uspořádáním neumožňuje provedení více současných křižovatkových pohybů vozidel, což má za následek vznik kolon. Na základě uvedeného navrhuji vybudování miniokružní křižovatky, kde hlavním přínosem bude plynulý průjezd stávající křižovatkou.
Miniokružní křižovatka je úrovňová křižovatka, jejíž vnější průměr je menší než 23 metrů. Navrhuje se vždy se zpevněným středovým ostrovem. Má podobnou charakteristiku jako okružní křižovatka, kde však projedou po okružním pásu pouze osobní vozidla, případně dodávky. Průjezd větších vozidel je umožněn stejně jako na průsečné křižovatce přes středový ostrov. Středový ostrůvek umožňuje vozidlům s horší manévrovací schopností projíždět střed křižovatky tak, aby nebránil vytočení delších vozidel např. autobusů a mohli jezdit plynule bez jakýchkoliv komplikací. Tím by měl být takzvaný plně pojížděný středový ostrůvek, který mohou autobusy a nákladní vozidla bez problémů dle pravidel přejet. Dle dostupných informací mohou být vnější obrubníky kruhového objezdu sníženy tak, aby se daly pojíždět a zároveň rozšířili krajnice. Objezd by měl být také dostatečně široký s uzpůsobenými obrubníky, aby nedělal problémy při zimní údržbě (aby sněžný pluh neshrnul obrubníky nebo dlažbu na jednu hromadu). Pokud lze po technické a finanční stránce kruhovou křižovatku zrealizovat, bude nanejvýš vhodné velikost kruhového objezdu navrhnout v maximálních možných parametrech, aby umožnila bezproblémové projetí vozidla dlouhého 12,5 metru.
V motoristicky vyspělejších zemích je okružních křižovatek více. I proto, že zcela prokazatelně snižují počet i závažnost dopravních nehod a zajistí plynulý průjezd lokalitou.
Děkuji Vám, že jste se mým návrhem zabývali. Přeji Vám konstruktivní, demokratické jednání a doufám, že ho všichni zvládnete ve zdraví.
S pozdravem
P. Novák